Τετάρτη, 21 Σεπτεμβρίου 2016

ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ: Judas Priest - British Steel [1980]


ΣΗΜΕΡΑ θα γυρίσουμε τον διακόπτη της χρονομηχανής στο 1980 και θα «ταξιδέψουμε» εκεί για να συναντήσουμε ένα άλμπουμ, το οποίο έμελλε να αλλάξει τον ρου της ιστορίας του hevy metal. Το άλμπουμ (6ο τους) που εκτόξευσε τους Judas Priest στα μήκη και τα πλάτη της οικουμένης, κατέκτησε την κομβική αγορά των ΗΠΑ και εγκαθίδρυσε το New Wave Of British Heavy Metal ως τη νέα κυρίαρχη τάση στον σκληρό ήχο, καθιερώνοντας τα κιθαριστικά δίδυμα στα περισσότερα μετέπειτα γκρουπ. Κυρίες και κύριοι, το British Steel...




Εκείνη την εποχή, ένας Βρετανός καλλιτέχνης ή μία μπάντα από το Νησί, αφότου γίνονταν «όνομα» εντός των... τειχών, έπρεπε να «περάσει» τον Ατλαντικό και να μαθευτεί στην τεράστια αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών. Και οι Judas Priest τα κατάφεραν με το άμεσο, ελκυστικό, μοντέρνο και κοφτερό 
British Steel, το οποίο αποτέλεσε το εφαλτήριο για τη σπουδαία αυτή μπάντα και αφορμή για την πρώτη παγκόσμια περιοδεία της.

«Οταν φύγαμε από το Μπέρμιγχαμ για το Λονδίνο, όλοι μας σνόμπαραν εκεί, γιατί ήμασταν επαρχιώτες. Επρεπε να αποδείξουμε πολλά και αυτή η μουσική μάς έδωσε τόλμη», λέει με παράπονο ο κιθαρίστας Glenn Τipton. «Οπως πολύς κόσμος, δούλευα κι εγώ στη μεταλλουργία της British Steel. Δυσκολεύτηκα πολύ, αλλά σύντομα άλλαξα στάση ζωής. Εγινα ατίθασος. Επαναστάτησα απέναντι στους γονείς μου, στο σύστημα, στα πάντα», υποστηρίζει ο έτερος κιθαρίστας του γκρουπ, K.K. Downing, ενώ ο μπασίστας, 
Ian Hill, προσθέτει: «Τότε όλοι ακολουθούσαν τη σταθερά των μπλουζ. Εμείς δε θέλαμε να το κάνουμε αυτό».

Οι Judas Priest νοίκιασαν την έπαυλη του Ringo Starr και πρώην του John Lennon και της Υοκο Ono στο Tittenhurst Park, μια έκταση 340 στρεμμάτων στο Ασκοτ. Eκεί έστησαν το στούντιο, όμως γρήγορα κατάλαβαν ότι ο ήχος τους δε «χωρούσε» σ' αυτό. Ετσι «μοίρασαν» τον εξοπλισμό τους σε κάθε δωμάτιο και σάλα της τεράστιας έπαυλης και άρχισαν να ηχογραφούν εκεί. «Είχε πολλά περίεργα το σπίτι», λέει ο Rob Halford. «Είχε στην τουαλέτα δύο λεκάνες δίπλα δίπλα που έλεγαν "John" και "Yoko". Τους φαντάζομαι χέρι χέρι εκεί... (γέλια)».



«Κάναμε κάτι αυθεντικό. Τα κομμάτια του άλμπουμ έχουν ένα είδος καθαρότητας. Είναι άμεσα, κοφτερά, κατευθείαν στο θέμα. Απολαύστε τη ζωή και το rock n' roll», τονίζουν οι Priest. Aναμφισβήτητα, το κομμάτι που έγινε χιτ, ήταν το θρυλικό Breaking the Law. «Ημουν εξαντλημένος, άνεργος, πεσμένος ψυχολογικά. Βαθιά απογοητευμένος, γυρνώντας από πόλη σε πόλη. Κανείς δε νοιάζεται αν ζω ή αν πεθαίνω. Ας βάλω δράση στη ζωή μου, παραβαίνοντας το νόμο. Μεγαλώνεις, φεύγεις από το σχολείο και νιώθεις ότι σου έχουν υποσχεθεί πολλά, όμως στην ουσία δεν υπάρχει τίποτα», τονίζει ο Halford.

Το ριφ του κομματιού και ο ανατρεπτικός τίτλος, εξιτάρει τη νεολαία και σε χρόνο ρεκόρ γίνεται επιτυχία. Οι δύο κιθάρες θα δώσουν έμφαση στις μελωδίες του άλμπουμ και θα τις κάνουν άκρως ελκυστικές. Ο Ηalford γράφει στίχους σαν ταινίες μικρού μήκους κι έτσι μέσα από το British Steel προκύπτουν νέες ηχητικές διαστάσεις. Αλλά το μυστικό ήταν άλλο: «Διασκεδάζαμε πολύ τότε. Επρεπε να εφεύρουμε πράγματα, δεν υπήρχε πίεση. Σήμερα όλα είναι έτοιμα», λέει χαρακτηριστικά ο Glenn Tipton.

Πράγματι. Οι Priest εκτός από σπουδαίοι μουσικοί, αποδείχθηκαν και άκρως εφευρετικοί. Στα ηχητικά εφέ που χρειάστηκαν τόσο στο Breaking the Law, όσο και στο Metal Gods, δημιούργησαν μόνοι τους αυτό που ήθελαν. Ετσι, στο πρώτο κομμάτι, τον ήχο της σειρήνας του περιπολικού την παράγει ο Downing με την κιθάρα του. Ο ήχος των κεραυνών στο δεύτερο κομμάτι παράγεται από μια πόρτα που χτυπούσαν· έκαναν ανάποδα την εγγραφή και έτοιμο. Στο ίδιο κομμάτι θα ακούσουμε μαχαιροπίρουνα να τραντάζονται πάνω σε έναν μεταλλικό δίσκο, αλλά και χτυπήματα χορδών και στέκας μπιλιάρδου σε τραπέζι.

Η έπαυλη όπου ηχογραφήθηκε το άλμπουμ.
Πέραν των εφέ οι Priest έβαλαν σπουδαία πράγματα μέσα στο British Steel. Το Living After Midnight θεωρείται το σημείο καμπής του γκρουπ. Το κομμάτι που κατέκτησε την αμερικανική αγορά. Εκτός του... χαρωπού ρυθμού του, το γκρουπ κάνει και κάτι άλλο εδώ: ξεκινά με το ρεφρέν και μετά μπαίνει στο οργανικό μέρος. Στο Rapid Fire συναντούμε το πρώτο speed metal κομμάτι της ιστορίας, με την απίστευτη θεατρική ερμηνεία του Halford.

«Μου αρέσει το heavy metal γιατί μου θυμίζει την εργατική τάξη», λέει ο τραγουδιστής για το United, και συνεχίζει: «Είναι μια στάση που αντιμετωπίζει τα πάντα. Ανεξαρτήτως πλούτου, στέκεσαι απέναντι στις δυσκολίες της ζωής και νιώθεις χρήσιμος και σημαντικός. Κάποιοι δεν τα καταφέρνουν. Εμείς είμαστε ενωμένοι. Ενα μήνυμα προς τη νεολαία». Το γκρουπ, όμως πειραματίστηκε και στις συνθέσεις. Το The Rage αρχίζει ως ρέγκε κομμάτι και καταλήγει heavy metal. Mια σύνθεση με πολλά γυρίσματα, περιπετειώδες. «Δοκιμάσαμε τα πάντα στη μουσική μας», λέει ο Tipton. Στο Grinder, οι δύο κιθαρίστες δίνουν ρεσιτάλ ως δίδυμο. «Ο Glenn έπαιζε κιθάρα σα να τραγουδούσε. Ανέβαινε επίπεδο, κατέβαινε, έκανε παύσεις και περνούσε στο επόμενο. Απίστευτος», υποστηρίζει ο Halford για τον Tipton.

Στο British Steel δεν υπάρχει τίποτα ψεύτικο. Οι Judas Priest κυκλοφορούν έναν δίσκο - κλειδί, την πιο κατάλληλη στιγμή. Ενα κοφτερό και αυθόρμητο άλμπουμ που «απογείωσε» το γκρουπ, «απογαλακτίζοντάς» το οριστικά από το doom παρελθόν του. Το British Steel (ένας τίτλος ως συμπαράσταση στους εργάτες της ομώνυμης μεταλλουργίας που απεργούσαν εκείνο το διάστημα) θα παραμείνει για πάντα ως σημείο αναφοράς, τόσο για το NWOBHM, όσο και γι' αυτή τη σπουδαία μπάντα, έστω κι αν δεν αποτελεί την κορυφαία δουλειά της.

Tracklisting:

1. Rapid Fire 4:08
2. Metal Gods 4:00
3. Breaking the Law 2:35
4. Grinder 3:58
5. United 3:35
6. You Don't Have to Be Old to Be Wise 5:04
7. Living After Midnight 3:31
8. The Rage 4:44
9. Steeler 4:30
Total: 36:10

THE SHADOW









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...