Πέμπτη, 10 Δεκεμβρίου 2015

LIFE: Βινύλιο, νέα τάση στις κυκλοφορίες και στο βάθος... χρήμα


ΤΟ ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΟ κλίμα έχει ήδη πλημμυρίσει πόλεις και σπίτια, ενώ μικροί και μεγάλοι βρίσκονται σε θέση… μάχης, αφού ο Αη Βασίλης «ζεσταίνει» τις μηχανές του και το χέρι των ενηλίκων θα μπει για μια φορά ακόμη, βαθιά στην τσέπη. Κοντά σ' αυτό το πανηγύρι και οι δισκογραφικές εταιρίες, με αιχμή του δόρατός τους, το βινύλιο…




Tα τελευταία χρόνια, οι πωλήσεις δίσκων βινυλίου έχουν σημειώσει κατακόρυφη άνοδο, παγκοσμίως. Σαν μια αλυσιδωτή αντίδραση, η νέα γενιά δείχνει να ακολουθεί το ρετρό ρεύμα των παλιών φανατικών συλλεκτών, ανακαλύπτοντας τον αθέατο μαγικό κόσμο του βινυλίου (σχετικό θέμα μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ).

Σύμφωνα με έγκυρα στατιστικά στοιχεία για τις πωλήσεις βινυλίου σε όλο τον κόσμο, το 2013 ο συνολικός τζίρος ανήλθε περίπου στα 218 εκατ. δολάρια (199,2 εκατ. ευρώ). Το 2014 μόνον στις ΗΠΑ, πουλήθηκαν 9,2 εκατ. δίσκοι βινυλίου (αύξηση 49% σε σχέση με το προηγούμενο έτος). Σε συνδυασμό με την πτώση της δημοτικότητας του CD, που χάνει τη μάχη τόσο από το βινύλιο, όσο και από το streaming, τα itunes κ.λ.π., η νέα τάση έχει να κάνει με την επανέκδοση παλιών κυκλοφοριών σε βινύλιο, μιας προσπάθειας που συναγωνίζεται επί ίσοις όροις τις «φρέσκιες» εκδόσεις.

Ιδιοκτήτης «παραδοσιακού» καταστήματος μεταχειρισμένων βινυλίων στο Μοναστηράκι, μας είπε σχετικά: «Η ξέφρενη πορεία των επανεκδόσεων έχει ανακόψει τις πωλήσεις των μεταχειρισμένων δίσκων. Έπαιξε ρόλο και η κρίση, αλλά ο παλιός συλλέκτης δεν την υπολογίζει. Μπορεί να θυσιάσει και το φαγητό για ένα άλμπουμ. Εχω ζήσει δράματα μέσα εδώ όλα αυτά τα χρόνια. Μου έχουν αφήσει -ας το πούμε- ενέχυρο, ρολόι, προκειμένου να φυλάξω ένα άλμπουμ μέχρι να βρεθούν τα χρήματα και να το αγοράσουν. Τις επιπτώσεις από τα νέα άλμπουμ θα τις δούμε τα επόμενα έτη. Πάντως, μέχρι στιγμής, ένα μεγάλο μέρος των πελατών μας έχει στραφεί στις επανεκδόσεις και αγνοεί ένα μεταχειρισμένο άλμπουμ, εκτός κι αν είναι ειδική περίπτωση, ιαπωνικό κτλ».


Το Shadow Nation βρέθηκε και σε ένα άλλο κατάστημα που λειτουργεί επίσης πολλές δεκαετίες. Ποιά είναι η άποψη του ιδιοκτήτη ενός δισκοπωλείου που ασχολείται κυρίως με νέες κυκλοφορίες και επανεκδόσεις; «Σαφώς και υπάρχει αύξηση πωλήσεων του βινυλίου, είτε πρόκειται για νέα κυκλοφορία, είτε για επανέκδοση. Παρότι οι τιμές είναι τσουχτερές -κάτι που δεν ευθύνεται τόσο το κάθε κατάστημα-, αφού μιλάμε για φρέσκιες εκδόσεις (ακόμη κι αν είναι επανεκδόσεις), οι πωλήσεις παρουσιάζουν ανοδική πορεία», μας λέει και συνεχίζει: «Κύριος "αντίπαλος" των δισκάδικων, είναι το Ιντερνετ, αφού ο μουσικόφιλος, ο πιο νέος σε ηλικία, προτιμά να αγοράζει μέσω του διαδικτύου. Του στοιχίζει πιο φθηνά το προϊόν, αλλά μόνο όταν παραγγέλνει ποσότητα».
Που το πάνε όμως οι δισκογραφικές εταιρίες με τις επανακυκλοφορίες; Σέβονται τον πραγματικό συλλέκτη ή στοχεύουν αποκλειστικά στο κέρδος; Αφελές ερώτημα… 
H δισκογραφία τεράστιων γκρουπ, επανακυκλοφορεί τους τελευταίους μήνες, είτε σε colour vinyl, είτε σε picture disc, είτε με δώρο και το CD κτλ. Led Zeppelin, Iron Maiden, Pantera, Scorpions, Deep Purple και άλλα γκρουπ βγαίνουν ξανά στο ράφι με όλα τα συμπαρομαρτούντα και τα αναγκαία ρεμίξ. Έχουμε πλέον να κάνουμε με μια νέα γενιά συλλεκτών ή απλώς για μόδα που θα… ξεφουσκώσει; Τι ορίζει, πλέον, τον συλλέκτη και τι τον διαχωρίζει από τον απλό αγοραστή - καταναλωτή; Έχει «αξία» να είσαι συλλέκτης σήμερα;

Ερωτήματα που δύσκολα θα βρουν πειστικές απαντήσεις και θα ξεκαθαρίσουν το ομιχλώδες τοπίο της νέας τάσης - πολιτικής των εταιριών. Οποια κι αν είναι η εξέλιξη όμως, τον πραγματικό συλλέκτη δεν τον αφορά· δε συλλέγει για επίδειξη, ούτε για να κάνει χρηματική περιουσία. Δεν έχει... συλλεκτικόμετρο. Η περιουσία του είναι η μουσική του. Έστω κι αν αυτή, του κοστίζει ακόμη, πολύ ακριβά…

ΤΗΕ SHADOW







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...