Πέμπτη, 4 Σεπτεμβρίου 2014

LIFE: Λογότυπα με ιστορία


Το ροκ, το μέταλ και το πανκ έχουν σημαδέψει τις ζωές μας από τη δεκαετία του '60 και του '70, αφήνοντας ανεξίτηλο το σημάδι τους στις ψυχές όλων των οπαδών τους, τόσο με τη μουσική, όσο και τους στίχους τους. Χμμ... ή μήπως και με τα λογότυπά τους;

Τα λογότυπα είχαν (προς το παρόν έχουν και δε γνωρίζουμε αν θα έχουν στο μέλλον) βασικό ρόλο στην πορεία του κάθε γκρουπ. Αλλα περίπλοκα, όπως των Ramones, άλλα λιτά, όπως των Black Flag, άλλα ανανεωμένα κάθε τόσο, όπως των Metallica, έμειναν στην ιστορία και κατά κάποιο τρόπο έγιναν αντικείμενο εκμετάλλευσης από τις εταιρίες, μεταλλασσόμενα σε κρασιά, μπρελόκ, μπλουζάκια, αυτοκόλλητα και παίρνοντας κάθε... κατεύθυνση σε σημείο που αυτός ή αυτή που φοράει π.χ ένα T Shirt Ramones, να μην γνωρίζει καν ότι πρόκειται για ένα ιστορικό γκρουπ, αλλά για μάρκα ρούχων!!!
Αρκετά όμως με το «μπλα μπλα»· ώρα να μπω στο... ψητό. Ετσι, επέλεξα 15 λογότυπα που νομίζω πως είναι τα πιο αναγνωρίσιμα πλέον, ακόμη και από αυτούς που ασχολούνται ελάχιστα με τη μουσική· έχουν μείνει άφθαρτα στο χρόνο και αν για τους «άλλους» αποτελεί ένα brand, για εμάς είναι ένα μέρος των εφηβικών χρόνων μας, των τζιν μπουφάν μας, των σχολικών βιβλίων και θρανίων μας, που θα μας ακολουθεί για πάντα και οπουδήποτε.

ROLLING STONES

To μεγάλο κόκκινο στόμα με τη γλώσσα, είναι το πιο αναγνωρίσιμο logo στον κόσμο. Χιλιοτυπωμένο, χιλιοφορεμένο ακόμη κι από αυτούς που δεν έχουν ακούσει ούτε καν το Satisfaction. Σχεδιασμένο το 1970 από τον διάσημο βρετανό γραφίστα John Pasche, o oποίος αργότερα έβαλε το χεράκι του και στους Judas Priest. Τα κόκκινα χείλη, λοιπόν, έμελλε να γίνουν διαχρονική μόδα. Πολλές πηγές λένε ότι δημιουργήθηκαν ως αφιέρωση στην ινδική θεότητα, Κάλι, που αντιπροσώπευε την αιώνια ενέργεια και τη δύναμη της ελεύθερης έκφρασης. Αλλες μιλούν ως σκόπιμο σχέδιο που παραπέμπει στα σαρκώδη χείλη του Jagger, τα οποία είχαν πολλή... πέραση τότε (ο Steven Τyler των Aerosmith, λέγεται ότι «τραβήχτηκε» σε πλαστικό χειρουργό για να κάνει το στόμα του σαν του Jagger).

RAMONES

Δημιούργημα του εικαστικού και φίλου του γκρουπ Arturo Vega, έμελλε να γίνει και αυτό διαχρονική μόδα που τη φοράει κάθε κυράτσα και φλούφλης στο Κολωνάκι. Ο Vega, λοιπόν, λέγεται πως ύστερα από ένα ταξίδι του στην Ουάσιγκτον, σκέφτηκε να σχεδιάσει το logo των Ramones ώστε να παραπέμπει στην επίσημη σφραγίδα του Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών, θέλοντας να προσδώσει μεγαλύτερη βαρύτητα στο γκρουπ, ενώ παράλληλα να χλευάσει την εξουσία.


AC/DC

Αλλο ένα λογότυπο - μόδα, δημιουργήθηκε από τους Bob Defrin και Gerard Huerta. Η γοτθική γραμματοσειρά εμπνεύστηκε από τη Βίβλο του Γουτεμβέργιου - το πρώτο βιβλίο μαζικής παραγωγής χάρη στο τυπογραφείο. Πρόθεση του Huerta ήταν να δημιουργήσει ένα λογότυπο για να ταιριάζει με το άλμπουμ του 1977, Let There Be Rock, όπου και έκανε το ντεμπούτο του στην ιστορία. Η αστραπή υποδηλώνει την εκρηκτική ηλεκτρική ενέργεια που έβγαζε και βγάζει το γκρουπ, ασχέτως αν ενεπλάκησαν σε θρησκευτικές διαμάχες, γνωστές σε όλους.

METALLICA

Πασίγνωστο, θρυλικό logo, που υπέστη ένα σχετικό λίφτινγκ, αρχικά στα Load και Reload και μετά στο St. Anger. Aν και αργά, οι Metallica κατάλαβαν το λάθος τους και επέστρεψαν στο αρχικό. Ο James Hetfield είναι o σχεδιαστής του ιστορικού λογοτύπου, όπως επίσης του νέου σχεδίου στυλ νίντζα με τα τέσσερα αρχικά «Μ» ενωμένα, το οποίο έχει κάνει θραύση στους φανς του γκρουπ.





GUNS Ν' ROSES

Kατά την άποψή μου, το ομορφότερο logo, απ' όλα. Δύο πιστόλια και δύο τριαντάφυλλα, συμμετρικά πλεγμένα μέσα σε ένα λαμπερό μεταλλικό κύκλο, που συμβολίζουν την ένωση των γκρουπ των Tracii Guns και Axl Rose, LA Guns και Hollywood Rose. Παρόλες τις προσπάθειες, δεν κατάφερα να ανακαλύψω τον δημιουργό ή τον εμπνευστή του σήματος.


KISS

Ο πρώην κιθαρίστας του γκρουπ, Ace Frehley, εκπόνησε πρώτος το ιστορικό λογότυπο σε μια αφίσα έξω από ένα κλαμπ, όπου οι πατριάρχες του glam metal είχαν προγραμματίσει να παίξουν. Πρόθεση του Frehley ήταν να κάνει το «SS» να μοιάζει με αστραπές, όμως, ακούσια, τα γράμματα κατέληξαν να είναι ίδια με το σήμα των ναζί και καταλαβαίνετε τι έγινε... Εως σήμερα, πάντως, η ιστορική μπάντα χρησιμοποιεί ένα τροποποιημένο λογότυπο για τα προϊόντα της στη Γερμανία.

ΤΗΕ DOORS

Ενα ακόμη ιστορικό logo, που κανείς δε γνωρίζει με βεβαιότητα τον δημιουργό του. Μετά από μία ενδελεχή έρευνα, βρήκα ότι σχεδιάστηκε από το Τμήμα Τέχνης της εταιρίας Elektra στη Νέα Υόρκη με επικεφαλής τον Bill Harvey. Αν δείτε το logo της εταιρίας με το «Ε» σε άλμπουμ των Doors θα βρείτε πολλές ομοιότητες. Σε μια σύντομη βιογραφία του Harvey, μάθαμε ότι στη δεκαετία του '60, η Elektra ήταν ιδιαίτερα εφευρετική. Aνεξάρτητα από το αν οι φωτογραφίες ή τα έργα τέχνης στα άλμπουμ της Elektra ήταν του Χάρβεϊ, είχαν πάντα μεράκι και εντυπωσιακές εικόνες, όπως στο πρώτο άλμπουμ του γκρουπ. Το λογότυπο εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε αυτό το εξώφυλλο του άλμπουμ, ενώ το χέρι του Harvey ήταν σίγουρα... παρών στον τελικό σχεδιασμό του εξωφύλλου. Δυστυχώς, πέθανε στις αρχές της δεκαετίας του '90.

JUDAS PRIEST

Την πρώτη φορά που το όνομα Judas Priest εμφανίστηκε στα ράφια των καταστημάτων, ήταν το Σεπτέμβριο του 1974, όταν κυκλοφόρησε το ντεμπούτο τους, Rocka Rolla. Το λογότυπο όπως προαναφέραμε, σχεδιάστηκε από τον John Pasche. Στην πραγματικότητα, το στυλ του «bottlecap» επρόκειτο να χρησιμοποιηθεί για τους Rolling Stones, αλλά για άγνωστο λόγο, κατέληξε στους Priest. Αν και αυτή η προσπάθεια κέρδισε μερικά βραβεία γραφιστικής, ποτέ δεν ταίριαξε στο ύφος του γκρουπ. Τα διάφορα λογότυπα που χρησιμοποιούνται στα γαλλικά και τα γερμανικά 7ιντσα, καταδεικνύουν το γεγονός ότι ποτέ το συγκεκριμένο λογότυπο δεν εκπροσώπησε τη φύση της μουσικής των Priest. Το λογότυπο «καπάκι» Rocka Rolla α λα Κόκα Κόλα, ήταν δροσερό, αντιπροσώπευε το πνεύμα της εποχής, αλλά μέχρι εκεί. 
Στο Sad Wings of Destiny, η γραμματοσειρά έγινε gothic, θέλοντας να ενισχύσει το εξώφυλλο με τον «έκπτωτο άγγελο», την ακουαρέλα από τον Patrick Woodroffe, ο οποίος εισήγαγε το περίφημο «Judas Priest σταυρό» ή «διαπασών του διαβόλου», που σύντομα έγινε ένα ισχυρό μέρος της οπτικής εικόνας του συγκροτήματος. Το λογότυπο έμεινε και στο εξώφυλλο του Sin Αfter Sin, για δεύτερη και τελευταία φορά...
Στο Stained Class, παράλληλα με την αλλαγή κατεύθυνσης της μπάντας ήρθε και μία ακόμη αλλαγή στο logo και αυτή τη φορά έμελλε να είναι η τελευταία. Με βάση τους φουτουριστικούς στίχους, ο Roslav Szaybo από την CBS Records σχεδίασε ένα ολόκληρο γραφικό με σκοπό να πάει... χέρι χέρι με τη μουσική. Είναι η πρώτη φορά που λογότυπο τοποθετείται διαγώνια σε εξώφυλλο. 
Ο John Berg, καλλιτεχνικός διευθυντής της Columbia Records, πρόσθεσε από το Screaming For Vengeance, τη 3D διάσταση που βλέπουμε έως το Turbo. H φυγή του Ηalford, έφερε τον Owens στο μικρόφωνο και τον Άγγλο σχεδιαστή γραφικών Richard Evans, ο οποίος άλλαξε ξανά το logo, μία δουλειά που άντεξε όσο ο Owens, για δύο άλμπουμ δηλαδή (ευτυχώς).
Η επιστροφή του Halford στο Αngel Of Retribution, επανέφερε το παραδοσιακό logo του και για πρώτη φορά το «διαπασών του διαβόλου» στη θέση του «t». Στο Nostradamus του 2008, το logo άλλαξε ξανά (έλεος), ενώ στο Redeemer of Souls επέστρεψε αυτό του Αngel Of Retribution.

DEAD KENNEDYS

Το αρχικό λογότυπο δημιουργήθηκε από τον γνωστό εικαστικό της εποχής, Γουίνστον Σμιθ. Όταν ρωτήθηκε για το «DK» λογότυπο σε μια συνέντευξη, ο Jello Biafra εξήγησε: «Ηθελα να είναι κάτι απλό και εύκολο για να σχεδιαστεί με σπρέι παντού, ώστε οι άνθρωποι να το κάνουν γκράφιτι σε όλη τη χώρα, και στη συνέχεια μου έδειξαν τον Γουίνστον Σμιθ. Επαιξε με αυτή την ιδέα, επέστρεψε με μια δέσμη των σχεδίων που είχαν τον κύκλο και ελαφρώς 3D γράμματα και διαφορετικά μοτίβα πίσω. Mου άρεσε το ένα με τούβλα, αλλά τελικά σκέφτηκα ότι το κόκκινο πίσω από αυτό ήταν το πιο τολμηρό και το καλύτερο». 

IRON ΜΑΙDEN

Θρυλικό πλέον logo. Χιλιοσχεδιασμένο σε τζιν, βιβλία, τοίχους, οπουδήποτε. Λέγεται ότι ο Harris είχε σχεδιάσει τη γραμματοσειρά, όμως η αλήθεια είναι ότι η ιδέα «εκλάπη» από αφίσα για την ταινία του 1976, «The Man Who Fell to Earth». Το 1998 στο άλμπουμ Virtual XI τo logo δέχεται ένα... κούρεμα, όπου αφαιρούνται οι «ουρές» από κάτω και θα μείνει έτσι έως σήμερα.


LED ZEPPELIN

Η γραμματοσειρά για το διάσημο λογότυπο με τον έκπτωτο άγγελο, σχεδιάστηκε από τoυς Thorgerson και Powell της περίφημης Hipgnosis το 1973. Δημιουργήθηκε για να χρησιμοποιηθεί ως μέρος του εξώφυλλου για το άλμπουμ «Ηοuses Of The Holy» και εμπνεύστηκε από πίνακα του 19ου αιώνα με τίτλο «Βραδιά (πτώση της Ημέρας)» του Αμερικανού καλλιτέχνη William Rimmer. Πολλές πηγές αναφέρουν ότι το λογότυπο απεικονίζει τον θεό Απόλλωνα.




SLAYER

Η ανάποδη πεντάλφα αποτελεί σήμα κατατεθέν των απανταχού thrasers. Ο Αετός προσθέθηκε το 1990 στο άλμπουμ Seasons In The Abyss και από τότε άρχισαν οι περιπέτειες για το γκρουπ, επειδή το πουλί μοιάζει πάρα πολύ με τον ναζιστικό αετό. Ωστόσο, οι Slayer έχουν δηλώσει πολλές φορές ότι δεν υπήρξαν ποτέ οπαδοί του ναζισμού ούτε συγχωρούν όλα τα εγκλήματά του.



BEATLES

Το διάσημο λογότυπο Beatles βασίστηκε σε ένα σκίτσο ενός λιανοπωλητή Ivor Referee το 1963. O μάνατζερ των Σκαθαριών, Brian Epstein,  θρυλείται πως έψαχνε ένα drum kit για τον Ringo Starr, όταν στο κατάστημα που μπήκε ζήτησε και ένα σχέδιο για τη «μπότα». Ο Referee σχεδίασε το ιστορικό λογότυπο των Beatles, το οποίο έδωσε στον Epstein. Ποια ήταν η τιμή του; Μόλις πέντε λίρες...



MOTöRHEAD

Η περίφημη «γουρούνα» (Warpig) σχεδιάστηκε από τον Joe Petagno. Aρχικά συνοδευόταν από ένα ναζιστικό σύμβολο, το οποίο απομακρύνθηκε στην συνέχεια, υπό το φόβο της ποινικής δίωξης. Στην πορεία ο Lemmy πρόσθεσε τον ναζιστικό σταυρό, παρότι έχει δηλώσει πολλάκις ότι απεχθάνεται τη γερμανική θηριωδία του Χίτλερ. Η πλήρης ονομασία του Warpig είναι «Snaggletooth Β. Motorhead» και το «Β» σημαίνει νόθος (Basterd). Ο Lemmy αρχικά ήθελε μια διασταύρωση ανάμεσα σε έναν ιππότη με πανοπλία και ένα ρομπότ. Οι Motorhead είναι η πρώτη μπάντα που χρησιμοποίησε μεσαιωνικού τύπου χαρακτήρες για το όνομα, κάτι που αποδείχθηκε αρκετά ευφυές.

QUEEN

Eνα λογότυπο πραγματικό έργο τέχνης, με τον Freddie Mercury να πιστώνεται την πατρότητά του. Ο θρυλικός τραγουδιστής σχεδίασε το logo, με στόχο να μεταδώσει την αίσθηση της βρετανικής μοναρχίας στην ταυτότητα της μπάντας. Η στενή ομοιότητα με το βρετανικό οικόσημο κάνει το σχέδιο αρκετά μεγαλοπρεπές. Αξίζει να σημειωθεί πως κάθε μέλος της μπάντας αντιπροσωπεύεται από τα σύμβολα του Ζωδίου τους, που περιβάλλουν το γράμμα «Q».



• Αφησα εκτός λίστας τα logo των ΟΖΖΥ και DIO, διότι δε βρήκα κάτι που να έχει βάση σχετικά με την προέλευση και τη δημιουργία τους. Αν έχετε άποψη πάνω σ' αυτό, περιμένω σχόλιά σας.

THE SHADOW
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...